Galleri Jessheim

Utstillinger

Utstillingene er utsatt pga. koronapandemien.

ÅPNINGSTIDER UTSTILLINGSPERIODENE

Onsdag                18 – 20

Torsdag               15 – 18

Lørdag                 12 – 16

Søndag                12 – 16

Åpning av nye utstillinger: Lørdager 14 – 16

13. – 28. Mars utsatt – følg med for nye datoer

Vårslipp

Ullensaker kunstforening MALEKLUBBEN

Anne-Lise Sønsteby Østby er mangeårig medlem i maleklubben. Hun sier «Jeg har malt hele livet, både med olje, akryl og akvarell. Maler det jeg har lyst til, men vil helst at bildene skal hi glede og gjerne litt ettertanke.»

Tittel: Sammen mot det ukjente

Tittel: Fjellheimen

Tittel: Natt i Bergen

10. – 25. april

Norske Firenzekunstnere

25 norske kunstnere stiller ut. De har felles bakgrunn fra et av Europas ledende kunstakademi, Florence Academy of Art. Skolen har sin base i Firenze, med avdelinger i Gøteborg og New York.

Kunstnerne står for den klassisk figurative kunstformen, etter samme modell som de franske akademiene fremelsket på nittenhundretallet. Intensjonen er at denne kunst-formen skal få sin rettmessige plass sammen med annen kunst i det norske samfunnet.

29. mai – 13. juni

Tusjtegninger

Knut Heive

Knut Heive er født i 1957, er utdannet førskolelærer og har en yrkeskarriere i barnehager, skole, voksenopplæring og psykiatri. Han har tegnet nesten hele livet, utviklet metodene og tålmodigheten og latt seg inspirere av tegneserier.

Han sier om sin kunst:

«Tidligere tegnet jeg med tusj på trenåler/buttons. Leverte da i store mengder til bl.a. Nei til atomvåpen, Human Etisk forbund, Senterpartiet m.fl.

Men likevel viktigst var de mer frie tegningene. Ulike mønstre, figurer, trær og mennesker. Det er disse ideene jeg har videreutviklet når jeg nå tegner bilder.»

29. mai – 13. juni

keramikk

Ole Krongaard

Hans utstilling nr 100 er i Galleri Jessheim!

Ole er født i 1957 i Danmark. En autodidakt keramiker som tidlig forlot dreieskiven og støpeformene for å håndbygge sine skulpturelle keramikkgjenstander.

De unike gjenstandene er bygget av leirplater, ofte i kombinasjon med bruk av pølseteknikk.

Krongaards keramikk selges gjennom Illums Bolighus og «Den Permanente». I 1988 ble han juryert inn på Charlottenborgs Forårsudstilling og i 1997 ble han medlem av Danske Kunsthånd-værkere, etter juryering.

7. – 22. august

Geir Brohjem – maleri

SETSUNAI

Geir Brohjem er landskapsmaler, født i 1970 og bosatt på Hamar. Han er utdannet ved Oslo tegne- og malerskole og har Bachelor in fine art fra University of Central England. Han har malt siden 1998 og deltatt i en rekke separat- og kollektivutstillinger.

Han sier om utstillingen:

Tittelen på utstillingen er Setsunai. Det er japansk og innebærer noe som en gang var lyst, nå bleknet. Det er den smertefulle stikkingen i kanten av et minne, gleden i kunnskapen om at alt er midlertidig. Landskapsmaleriene relateres til den melankolien man kan kjenne på bak en opplevelse av et landskap, der rundt deg, menneske, utfolder naturen seg og gir deg her og nå dette store som berører deg i alt ditt og setter noe på plass i deg selv. Samtidig ligger det noe temporært over denne erfaringen, og i det, viktigheten av å ta det med deg, lagre det et sted der inne som en del av din historie, for denne her og nå vil og må forsvinne, i en dag som går mot natt.

4. – 19. september

Medlemsutstilling

Ullensaker kunstforening Fotogruppa

9.  – 24. oktober

Romeriksutstillingen 2021

Romeriksutstillingen 2021 er den 48. i rekken siden oppstarten i Lørenskog i 1973. Siden

den gang har utstillingen vokst til å bli en stor, regional kunstmønstring der etablerte

kunstnere og amatører konkurrerer på like fot om å passere juryens nåløye.

Utstillingen viser arbeid i ulike kunstuttrykk som maleri, grafikk, foto, tegning, skulptur, tekstil, m.fl. Utstillingen åpnes i Galleri Jessheim og vises deretter flere steder på Romerike, deriblant i Kunstsalen, Lørenskog Hus og i Galleri Nes kulturhus.

6. - 14. november

Ullensaker husflidslag – jubileumsutstilling

Ullensaker Husflidslag fyller 40 år 10. november 2021 og markerer jubiléet med en utstilling som viser utvalgte produkter laget av medlemmene i perioden 1981 - 2021.

Laget har mange medlemmer og høy aktivitet med husflidskurs, Ung husflid, læringsverksteder, ukentlige strikkekaféer, håndarbeidskaféer, høstmarked, julebutikk, m.m. Ikke salgsutstilling.

.

20. november – 5. desember

grafikk, linosnitt, akvarell, blyant

Lena Akopian

«Som grafiker kombinerer jeg ofte linosnitt med akvarell og blyanttegning. Jeg bruker sterke farger og sterke motiver. Jeg velger teknikker og materialer som bryter reglene, men de forsterker budskapet mitt og fremhever detaljer. I bildene mine ønsker jeg å skape en visuell dialog mellom veldig mette, faste linosnittlinjer og transparente, skjøre akvarellstrøk.

Å beherske teknikken gir meg frihet og gjør det mulig med eksperimentering på intellektuelt nivå.»

Lena er født i Riga, Latvia og bosatte seg i Norge i 1990. Hun har sin kunstutdanning fra Latvias Statens kunstakademi og Janis Rozentals kunstskole, begge i Riga. Hun har hatt en rekke separat- og kollektiv-utstillinger i Norge og Europa og har mottatt mange stipend.

I bildene fokuserer hun på naturens sårbarhet. Budskapet handler om balanseendringer i naturen som gir globale virkninger i økosystemet. Mennesket forbedrer, forenkler og utvikler, men også forurenser, utrydder og forgifter naturen.

Velkommen til utstillingene!